Jó, ha tudod!

Mit kell tudnod, mielőtt bringát vásárolsz?

Mountain bike, trekking, dirt, országúti és még számos fajta lelhető fel a bringaboltokban. Csak kapkodod a fejed, és fogalmad sincs, mi alapján válassz, melyik bringa jó, egyáltalán miről ismerszik meg a jó bicikli? Még mielőtt megrettennél a túlzott kínálattól, megnyugtatlak.JÓ HELYEN JÁRSZ!

Összegyűjtöttük neked a bringák közötti legalapvetőbb különbségeket, a használati módokat és sok egyebet, ami alapján már holnap megveheted azt a bringát, amivel nekivághatsz. Talán idén már nem is lesz kedved leszállni róla.

Mindenek előtt gondold át, mire akarod használni az új biciklit! Ez a legfontosabb lépés, amit a vásárlás előtt meg kell tenned. Ha tudod, hol és hogyan akarod használni, máris megvan a bringa alapkategóriája, ami nagymértékben csökkenti a kapható darabok számát.

Hegyen-völgyön, szántóföldön

Ha nem viszed túlzásba a száguldozást, és nem az a célod, hogy kőről kőre ugrálj a meredek hegyoldalon lefelé, akkor egy mountain bike-ra, trekking cross-ra vagy cyclocross-ra lesz szükséged.

 

mountain bike előnye, hogy masszív felépítésű, és kisebb kerekei (általában 26”) miatt könnyebb felfelé tekerni vele, mint társaival. Kifejezetten terep igénybevételre tervezték, ezért jól viseli a döcögést, ütközéseket, de hosszú távú országúti túrákra nem optimális.

 

Minél szélesebb, bordázottabb külső gumit választasz rá, annál stabilabb lesz a csúszósabb szakaszokon.


 

trekking cross bringák szintén masszív felépítésűek, de kényelmesebb kivitelezésűek. Jól egyesítik a terep és a városi használatot. A nagyobb kerék (általában 28”) miatt hosszú távú aszfalt utakon kényelmesebbek a mountain bike-oknál, a terepen való tekerést illetően azonban magasabb felépítménye miatt nem olyan virgonc. A feljebb lévő súlypont szintén nem előnyös terep bicajozásnál, országúton viszont kifejezetten jó tulajdonság. Akkor válaszd ezt a fajtát, ha csak időnként mész terepen, általában azonban aszfalt úton használod.

 

 

cyclocross már a versenykategóriába tartozik, ennek megfelelően az ára is magas. Tulajdonképpen egy megerősített vázú, robosztus felépítésű országúti versenybiciklit takar, ám használata kifejezetten a terepbringák közé sorolja. Általában minden extrát nélkülöz, mert nagy sebességnél elég a bringa önsúlyát „cipelni”, tehát nem tesznek rá csomagtartót, sárvédőt vagy kulacstartót. Akkor érdemes ilyet választanod, ha kifejezetten terep versenybringát akarsz.

downhill bringákat extrém terephasználatra tervezték, robosztus felépítésűek, kis vázzal és kerékkel rendelkeznek, hogy a súlypont minél alacsonyabban legyen. Köveken ugrálva, nagyon meredek hegyoldalakon lefelé találkozhatsz velük. Az extra igénybevétel miatt általában összteleszkóposak és megerősített vázúak. Ugye nem kell kifejtenünk, milyen használatra javasolt?

Országúton

 

A legkönnyebb és leggyorsabb bringa az országútibicikli. Elnevezése abból adódik, hogy országúti viszonyok között, vagyis sima, jó állapotú aszfaltúton ajánlott használni. Vékony kerekei, magas felépítése lehetővé teszik, hogy kényelmesen, kilométerek ezreit pakold bele élettartama során. Nagy sebességet és hatalmas távolságokat érhetsz el vele, mert kerekei nagyon kis felületen érintkeznek a talajjal, váza könnyű és kényelmes. Kormánya a nyeregnél alacsonyabban helyezkedik el, így csökkentve a nagy sebesség miatt megnövekedett légellenállást.

 

Városban nem a legjobb választás, mert kerekei beszorulhatnak a villamos sínekbe, az útpadkákon könnyen sérül a felni, és nem veszi jól a hepehupás, kátyús utakat sem. Akkor érdemes országúti bringát választanod, ha nem akarsz hegyen, terepen bringázni, és felkészültél a városi közlekedés nehézségeire.

Fitness bicikli viszonylag új a piacon, kialakítása nagyjából az országúti kerékpárénak felel meg, a különbség mindössze annyi, hogy megemelt kormányművével kényelmesebb haladást tesz lehetővé.

Városban

 

Ha csak városban használnád a bicajt, és kényelmesen, egyenes háttal, bármikor leérő lábakkal akarsz biciklizni, akkor a manapság igen népszerű, városi bringát válaszd. De csak akkor, ha nem készülsz vele hosszabb túrákra, pláne nem hegyi terepre. A városi bicajok elsősorban a lányok körében elterjedtek, nőies megjelenésükkel divatot teremtettek. Kis kiegészítőkkel, kosárkákkal felszerelt változataik, valódi közlekedő eszközzé teszik a kerékpárt. Sok kapható közülük szoknyavédővel, ami megakadályozza, hogy a szoknya beakadjon a hátsó kerékbe.

 

Általában fontos kiegészítője a láncvédő is, amivel végleg elfelejtheted a nadrágcsíptetést és az olajos cipőket.

A városi bicajozás egész más válfaja a dirt bringa használata. A kifejezetten kis felépítésű, BMX-re hajazó kerékpárt trükközésre, akrobatikára fejlesztették ki. Gyakran látjuk tulajdonosaikat fenék alatt futó derékszíjjal, lecsúszott gatyával, kilógó alsóval. Korábban azt hittük, baj van, de mára tudjuk, ez a dirt életérzéshez kapcsolódó egyenruha.

Egysebességes kerékpárok

 

Az egysebességes a legegyszerűbb kerékpártípus. Mivel nincs rajta váltó, az nem tud elromlani sem. Cserébe viszont ugyanazon a fokozaton kell elindulnod és haladnod. A váltós kerékpárokkal szemben a sík terepen van előnye, hiszen nem kell sebességet váltani az emelkedők és lejtők miatt. 

 

 

Ha megnézel egy régebbi Csepel vagy Camping bringát, szinte biztos, hogy ilyet látsz.

Az egysebességes bringák külön típusa a fixi, "örökhajtós" kerékpár: nincsen szabadonfutó a hajtásban, tehát nem csak a lábad tekeri a kereket, hanem a kerék is forgatja a lábadat. Számtalan apró előnye (például tudsz a lábaddal lassítani, hátrafelé biciklizni, emelkedőn könnyebben átlendülsz a holtpontokon) és veszélye is van (például kanyarodásnál leérhet a pedál, és könnyen ledobhat a bringa).

Mindkét típusról elmondható, hogy nagyáruházakban nem igazán találni belőlük, így a minőség is megbízható. Vagy egy régi bringát veszel elő, ami már bizonyította időtállóságát, vagy pedig szervizekben, bringaboltokban találhatsz előre összeállított divatos darabokat, de sok helyen szívesen segítenek egy egyedi, a saját igényeidhez igazított paripa összerakásában is.

Remélhetőleg már tudod, milyen kategóriájú biciklit válassz, ám van még néhány mérlegelési szempont, amikkel jó, ha tisztában vagy.

Válassz strapabíró kereket az útviszonyoknak megfelelően!

Az alaptípus kiválasztása után el kell döntened, milyen kereket akarsz. Gyárilag általában sokat spórolnak a jó minőségű gumin, a vásárlás után rövid idő alatt elhasználódik az első garnitúra. A használattól függően választhatsz erősen bordázott, vagy vékony, szinte tükörsima gumit. Ha csúszósabb, zötyögősebb utakon bicajozol, mindenképp ajánlott a közepesen vagy erősen bordázott külső. Nagyobb felületen érintkezik a talajjal, így nagyobb tapadást biztosít, azaz nem csúsznak ki alólad a kerekek.

Ha városban közlekedsz, vagy döngölt földúton, akkor egy keskenyebb gumi is megteszi közepes bordázattal. Országúti bringához sima, alig bordázott (slick), keskeny gumit válassz, különben oda a gyorsaság, amit a könnyű vázzal értél el.

Ha minden évszakban szeretnéd használni a bicajt, akkor érdemes télen erősebben bordázottra váltanod, a jó idő beköszöntével pedig mehet rá vissza a vékonyabb, simább. A téli bicajozásnál védd megfelelően a gumikat, mert a sós latyak gyorsan kimarja. Minden este mosd le a gumit, hogy tartósan használhasd.

Gumi tekintetében érdemes drágábbat, jobb minőségűt választanod, ha nem akarod állandóan cserélgetni. Nem ezen a részen érdemes spórolnod, ha bringavásárláson töröd a fejed.

Teleszkópos vagy nem teleszkópos? Ez itt a kérdés!

Ha downhill bringád van, akkor egyértelműen igen. A legkönnyebb választ kipipálva viszont el lehet gondolkozni azon, jó-e a rugós, hidraulikus vagy sűrített levegős teleszkóp. Előnye, hogy sokat levesz a zötykölődésből, elnyeli az út hibáit, kényelmesebb közlekedést tesz lehetővé. Hátránya, hogy a sok rugózás lelassít, főleg hegynek felfelé, ahol oda a lendület a folytonos himbálózásnak köszönhetően. Szakkifejezéssel élve, terepen való zúzáshoz szinte elengedhetetlen, funkciója miatt városban és aszfaltúton viszont felesleges.

A méret a lényeg. Aki mást mond, hazudik!

A bringa típusánál és a gumik kiválasztásánál talán csak a bicikli mérete fontosabb kitétel. Nem mindegy ugyanis, mekkora vázat, milyen felépítményt választasz. A következő táblázatból megtudhatod, milyen magassághoz mekkora vázméretet ajánlott társítani.

 

Bicaj mérete (Mountain bike) coll-ban megadva

Bicaj mérete (országúti, egyéb) cm-ben megadva

Testmagasság cm-ben megadva

15-16”

52-54

165>

17”

54-56

165-170

18”

56-58

170-175

19”

58-59

175-180

20”-21”

60-62

180-190

22”-23”

62-63

190<

 

Táblázat ide, vagy oda, azért próbáld ki a bicajt, mielőtt megvennéd. Ha nem az adottságaidnak megfelelő bicajt választasz, akkor kínszenvedés lesz rajta a bicajozás.

Ha túl nagy a váz, akkor jobbra balra inogsz majd az ülésen a legalacsonyabbra vett nyeregmagasságnál is, mert nem éred el rendesen a pedál alsó állását. Ha túl kicsi, akkor a legmagasabb állásnál sem tudod kinyújtani a lábad tekerés közben. Mindkét helyzet rossz tartást, térdsérüléseket és hátfájdalmakat okozhat, ezért tényleg körültekintőnek kell lenned.

Legyen állítható a kormány és az ülés!

 

A nyeregmagasságot úgy érdemes beállítanod, hogy a pedál legmagasabb állásakor vízszintes legyen a combod, a legalacsonyabb állásakor pedig kb. tíz fokban legyen behajlítva. Távolságát a kormánytól úgy határozhatod meg legjobban, hogy az alkarod egyenes csuklóval és beszorított ököllel pont beférjen a résbe. Ahhoz, hogy az ülést megfelelően be tudd állítani, az kell, hogy az három irányban mozgatható és rögzíthető legyen.

 

Jó, ha a kormány magassága is állítható, sőt még jobb, ha a dőlésszöge is. A dőlésszöget egy állítható stucnival lehet szabályozni, ami gyakran széria felszerelés a trekking cross bringákon. Tudni kell azonban, hogy minden bicajra felszerelhető utólag anélkül, hogy tízezreket kéne ráköltened. A kormány magassága és dőlésszöge akkor optimális, ha sehol nem fáj a hátad egy-két órányi tekerés után.

Milyen legyen a váz?

Mint eddig majdnem minden jellemző, a váz anyaga is a használat függvénye. Alapvetően négyféle anyagból készítenek vázakat. A legolcsóbb és egyben legkevésbé strapabíró váz aszénacél váz. Könnyen deformálódik még a kisebb ütközéseknél is. Gyorsan rozsdásodik. Hi-ten néven is forgalmazzák, jobb elkerülni, hacsak nem gyermek bicajt keresel.

 

Az alumínium vázak könnyebbek az acél vázaknál, és jobban veszik az ütközéseket is. Manapság ez a legelterjedtebb fajta a középkategóriás kerékpárok között. Azért valljuk be, nem mindegy, mekkora súlyt kell nap, mint nap felcipelned a harmadikra, ha már egyszer bringázásra adtad a fejed. Az alumínium rugalmas, de egy nagyobb ütés elég ahhoz, hogy véglegesen sérüljön az anyag.

 

A régen elterjedt króm-molibdén (CR-MO) vázak súlya körülbelül az alumíniumvázak súlyával egyezik meg, viszont rugalmasabbak. Ha ilyet találsz, érdemes mellette döntened, minden tekintetben jó választás.

titán vázak nagyon erősek, mégis könnyűek. Anyagukban ridegek, vagyis könnyen törnek, nem pedig deformálódnak ütközéskor. Ritka váztípus és nagyon drága.

A legjobb, versenyzői területen is használt váz a karbonszálas, magyarul szénszálas váz. Borzasztó drága, nem rozsdásodik, pillekönnyű, de könnyen törik. Ugyanezt az anyagot használják az autók karosszériájának merevítésére is, tehát kipróbált, strapabíró anyag. Ha van rá pénzed, vedd meg.

Agyváltó vagy külső váltó?

 

külső váltók működési mechanizmusa szerint a sebességfokozat (áttétel) módosítása a lánc egyik lánckerékről másikra való „terelésével” történik. A váltás így csak a lánc mozgása (vagyis a pedál hajtása közben) lehetséges. A külső váltó fő előnye viszonylag egyszerű szerkezete, ami miatt olcsó és könnyű javítani, esetleg utána állítani. Másik nagy előnye a nagyon széles áttételi tartomány (>500%): gondoljunk csak a huszonvalahány sebességes kerékpárokra! A környezet viszontagságaival szemben viszont védtelen. Ha télen is rendszeresen használni akarod, nem árt hetente megtisztítani a láncot és lánckerekeket is, és olajozni, különben gyorsan kopik.

 

 

Az agyváltókban egy (az összetettekben több) kisméretűbolygóműves szerkezet van, amely egymáson, illetve egymás körül elforduló fogaskerekekből áll. Szabadonfutós vagy kontrafékes kivitelben vásárolható. Agyváltós kerékpároknál a váltást szintén bowden segítségével végezzük, ám maga a váltás megvalósítható álló, előre-, sőt hátrafelé pedálozás mellett, valamint erőteljes pedálozás közben is. Így piros lámpánál várakozva is válthatunk sebességet. A fokozatváltás a finomabb szerkezet miatt pontosabb és halkabb is, mint a külső váltók esetén. Előnye, hogy az agyváltó zárt, tömített rendszer elvileg annyi kenőanyaggal ellátva, amennyire az élete során várhatóan „szüksége lehet” - ezért karbantartást nem igényel. Az agyváltó egyik hátránya drágasága, hiszen a külső váltóhoz képest sokkal összetettebb és finomabb szerkezet. Ezen kívül nehezebbek és kevesebb sebességfokozat érhető el velük, mint a külső váltókkal. Főleg napi, városi használatra javasoljuk.

 

Reméljük, hasznos tanácsokkal szolgálhattunk, és mostanra ki tudod választani azokat az alapvető tulajdonságokat, ami alapján választhatsz. Összefoglalónkban oldalak százait írhatnánk az egyéb felszerelésekről, márkákról, fogaskerekekről, csapágyakról és egyéb kiegészítőkről, azonban ha csak a fenti néhány szempont alapján ki tudod választani a neked tetsző bicikli alapvető tulajdonságait, már nyert ügyed van.

Egyetlen jó tanács a végére: bármit megvehetsz, csak gazdaságos biciklit ne!Kerüld a hiper- és szupermarketek kínálatát, mert az új olcsó bicajod garantáltan szétesik néhány év alatt.